SANT FELIU DE GUÍXOLS, 1942-2008 Alexandre Matas
Les seves creacions figuratives, caracteritzades per un encertat ús de la llum i un peculiar estil de color, recreen ambients, racons i paisatges idíl·lics.
Nascut a Sant Feliu de Guíxols (Girona) l’any 1942. Ingressà a l’Escola d’Arts i Oficis del seu poble de naixement. A partir de l’any 1959 participa a exposicions col•lectives. L’any 1966 presenta la seva primera exposició individual a Platja d’Aro. Un any després es consagra professionalment dins el món de la pintura. D’aleshores ençà són nombroses les exposicions realitzades a les principals galeries del nostre país i l’estranger.
L’any 1972 fa pel•lícules de 8 mm com Frius l’esquimal o Somni. Fou fundador i director del grup experimental Ninots amb el qual creà diversos curmetratges com Preludi en ja (1981), guanyador del Fil d’Or al millor film al 25è Festival de Curmetratges de Cannes (1982) i el Cavaller d’Argent al millor film d’animació a Malta (1983); també rodaren Missió espacial (1987), coproduït per TV3 i la Generalitat de Catalunya i guanyador també de diversos premis com el Cavaller d’Or al millor film d’animació al XVIII Festival de Cinema Independent de Malta i el Primer Premi al XXVIII Festival de Curts d’Algarbe (Portugal, 1989).
Matas és pintor de la naturalesa –oberta al paisatge urbà i marí- que acompleix a través d’una subjectivació, en quant a la interpretació, que es val de tècniques que pertanyen, per herència, a l’impressionisme. Els seus temes són fruit de tot allò que, de la realitat que l’envolta, l’enamora: des d’un racó íntim, a una oberta panoràmica, d’un vora mar on hi reposen unes barques, a una mar que es perd en l’horitzó…
La seva obra neix d’una sòlida estructuració. Posseeix un gran domini del dibuix la qual cosa li permet cedir al color tot el protagonisme, sigui en el que pertoca a la descripció o a l’expressió emotiva que la seva pintura traspua.
Una paleta a la que no hi falta cap color i de la que se serveix mitjançant una acurada pinzellació, és la que, no oblidant-se de què els efectes lumínics són vàlids per a completar-li la representació, empra amb eficàcia descriptiva. Si la representació, a la seva obra, neix de ritmes acordats a la realitat que dibuixa, l’aportació cromàtica la fa vestida d’una poètica interpretació que deixa justificada i embellida a la plural figuració que conrea dintre d’una versió que no perd l’objectivitat que la motiva. És a dir, una pintura del natural, al natural.
Trobem obra seva al Museu de Belles Arts de Santander, al de la Catedral de Girona i a la Pinacoteca Municipal Llegat Francesc Galí de Palamós.