BARCELONA, 1936-2020 Josefina Ripoll
Le seves obres són manifestacions d’un esperit vital que des de la saviesa i el mestratge de l’experiència acumulada no renuncia a la recerca introspectiva.
Pintora de gran sensibilitat, les seves composicions florals i els seus bodegons van més enllà del que és la representació figurativa.
BIOGRAFIA
Des de ben jove ja sentia inquietuts que la conduiren pel camí de la poesia i el de l’expressió plàstica, de forma que als setze anys assistí a classes de dibuix a Llotja. Més tard, entrarà a l’Escola de Belles Arts, on completarà la seva preparació, que es veié ampliada a l’Institut del Teatre on descobreix el camí del disseny de figurins així com el vestuari escènic.
Posteriorment, realitza estudis de la tècnica del fresc i de la figura al natural, que es fan notar en la seva obra expressada dins d’un llenguatge figuratiu-realista que coneix l’ofici i la manera d’emprar-los. Pintora de gran sensibilitat, les seves composicions florals i els seus bodegons van més enllà del que és la representació figurativa. En els seus quadres s’hi troba una natural i ben treballada sensibilitat, junt amb una notable i sempre creixent capacitat per a motivar la reflexió sobre els camins que els humans tenim de manifestar-nos. Flors i fruits actuen a la manera d’estímuls i, malgrat ser fidels representacions d’uns elements que ofereix la Natura, fan pensar en normes de vida. Organitza els elements d’acord amb el que vol expressar i deixa fluir amb naturalitat el seu discurs cromàtic. Emocions i sensacions s’enllacen d’una manera lògica i molt positiva.
VIRTUTS ESTABLES I RENOVACIÓ EN LA PINTURA DE JOSEFINA RIPOLL,
per Josep M. Cadena
Bodegons, natures mortes, llimones i fruites variades escampades sobre una taula i gerros amb flors són motius habituals en els pintors figuratius de llarga trajectòria professional. Aquests artistes busquen manifestar el que íntimament senten mitjançant la representació del que tenen com a més proper. El mèrit resideix aleshores en abandonar la seguretat dels canons preestablerts per a donar sortida a una veu pròpia que com a tal mereixi ésser tinguda en compte. I justament aquesta ha estat sempre l’aposta de Josefina Ripoll, una pintora que ha practicat la llibertat d’acció més enllà de les normes i el costums protectors per a poder aportar innovació a un gènere temàtic de llarga tradició, i que ara exposa novament a la Sala Rusiñol de Sant Cugat.
Les plantes i flors de Josefina Ripoll reivindiquen virtuts humanes. La serena bellesa de les hortènsies és una lloa a l’equilibri d’una ànima en pau, i els pàmpols carregats de raïm parlen de les dolces recompenses que esperen a aquells que no violenten l’entorn que els acull. A la vegada, l’esclat de les flors és l’alegria a la que hem de tendir. Josefina Ripoll observa i estima la vida vegetal que omple el jardí de la seva casa de Teià, i a la manera del gran místic San Juan de la Cruz voldria que l’harmonia i la bellesa que ella veu créixer de la terra niés als cors de les persones. Hi ha, per tant, un fort paral·lelisme entre les característiques de les natures que exhibeix la pintora i els ideals de perfecció espiritual.
Ripoll també s’endinsa en els temes marítims, en que capta primeres impressions d’un mar agitat com ho pugui estar un ànim contorbat que precisa asserenar-se. El neguit prové de la lluita pel domini de la realitat que tendeix a esmunyir-se, i l’efervescència d’aquest xoc és l’escuma que corona l’onada. Aquestes obres són manifestacions d’un esperit vital que des de la saviesa i el mestratge de l’experiència acumulada no renuncia a la recerca introspectiva. Ripoll, artista que segueix bussejant en el mar immens en que tots som nàufrags a la deriva, és onada que no descansa, i per molts anys.
JOSEFINA RIPOLL
per Josep M. Cadena
És una elegant composició, seguida d’una realització fidel –plena d’ofici i sensibilitat- la que Josefina Ripoll (Barcelona 1936) acompleix a la seva pintura. Obra nascuda d’un dibuix que sap fer obedient als models, i que, obert a l’altre que neix de la pinzellació, assumint la cal·ligrafia, allunya el dubte i s’apropa a la certesa de no caure en l’error, constituïnt-se en llenguatge expressiu del seu quefer. No és estrany que així sigui: la dedicació al disseny de figurins, així com el vestuari escènic i, encara, els estudis de la tècnica del fresc i de la figura al natural, es fan notar en la seva obra expressada dins d’un llenguatge figuratiu-realista que coneix l’ofici i la manera d’emprar-los.
Pintora de gran sensibilitat, les seves composicions florals i els seus bodegons van més enllà del que és la representació figurativa. En els seus quadres s’hi troba una natural i ben treballada sensibilitat, junt amb una notable i sempre creixent capacitat per motivar a la reflexió sobre les maneres que els humans tenim de manifestar-nos. Flors i fruits actuen a la manera d’estímuls i, malgrat ser fidels representacions d’uns elements que ofereix la Natura, fan pensar en normes de vida.
Josefina Ripoll organitza els elements d’acord a allò que vol expressar i deixa que vagi fluint amb naturalitat el seu discurs cromàtic. Perquè encara que els colors vénen dels que ofereix la Natura, són tan sentits pel que interiorment representen que ofereixen les gràcies del pensament per sobre de les tonalitats que agafa la matèria. Emocions i sensacions s’enllacen d’una manera lògica i molt positiva. Els rics jocs de gammes, matissos, presència de la llum… aportacions que poden ser considerades com vertaderes simfonies, ben orquestrades per ben dirigides.
A la pintura de Josefina Ripoll hi ha, sense cap mena de dubte, el coneixement de la tècnica, la perfecció en el conjunt i en els detalls, la capacitat perquè el discurs estètic sigui eficaç. Però el que més hi ha és una sensibilitat que informa d’un ampli conjunt de virtuts humanes i que l’artista transmet amb natural senzillesa a les seves obres. Per això aquestes, sense mai deixar d’ésser personals, tenen la gràcia globalitzadora de què les sentim molt integrades en les nostres particulars vivències.
Llimones i codonys, ametllers en flor, bodegons amb fruites mediterrànies i altres manifestacions de la temàtica que més la representa, ens reafirmen en les maneres de sentir i d’actuar que ens vénen de sempre i que, vivint-les, les podem transmetre als que ens segueixen. La Natura sap repetir-se en els seus cicles per a mantenir-se fresca, jove i actual; i això també passa amb la pintura de Josefina Ripoll.